Home

LA 5. FOOD

De afgelopen weken was ik zeer benieuwd wie er achter de mysterieuze campagne Binnenmelk zat. Via social media en billboards werd, nogal cynisch, de melk van opgestapelde koeien gepromoot. Zo wordt gesteld dat juist doordat de koeien binnen staan, de melk van constante kwaliteit is. Ook stond er op de website dat binnenmelk goedkoper is omdat koeien hetzelfde voer krijgen en dit dus werk scheelt voor de boer én dat koeien in stallen beschut worden tegen weer en wind. Kortom, het ene voordeel na het andere wordt opgesomd over zuivel die afkomstig is van koeien die niet in de wei komen. In “koeien” letters stond erbij ‘overal verkrijgbaar’ maar niemand wist waar en wie er achter deze campagne zat… Ik ging hierover dubben en zou het ook wel iets voor boerenhaters vinden om dit te verzinnen.

Nou zat ik vorige week bij pure toeval Koffietijd te kijken en bleek dat deze campagne ook bij hun raadsels opriep. WSPA-directeur Ruud Tombrock sprak dat het toch een schande is, adverteren met melk van koeien die nooit de wei in mogen. Het viel hun ook op dat er via billboards en online promotie aandacht werd gevraagd voor het ‘nieuwe product’. Deze nogal suffe uitzending kreeg opeens een verrassende wending toen werd onthuld dat WSPA zelf achter de melkpakken zit!! Het bedrijf die al 30 jaar streeft voor het welzijn van dieren, bedacht het fictieve product Binnenmelk om onder de aandacht te brengen dat 400.000 koeien in Nederland nooit buiten komen. Aandacht vragen voor een groot probleem in de food-branche is absoluut geslaagd.

Ik vond dit een geweldige actie, waarom? Het doel is om een ‘wat duf onderwerp’ volledig hot topic te maken door een andere benadering van marketing. En geloof me, de publiciteit barstte los! Binnen een paar uur is Binnenmelk trending topic op Twitter. Nadat in de week vóór de onthulling op diverse sociale media al veel gespeculeerd werd over dit nieuwe ‘zuivelmerk’, gaat de discussie door. Veel loftuitingen, maar ook kritiek. Sommige melkveehouders vinden dat koeien “zelf moeten kiezen” anderen beweren dat “koeien in stal net zo goed af zijn als in de wei”. Ook andere media zien het onderwerp.  In zo’n 15 dag- en nieuws bladen, van Brabants Dagblad via Trouw tot de Gooi- en Eemlander, wordt geschreven over de campagne van WSPA. Kortom er is in iedere media aandacht geweest voor een probleem wat bijna niemand aanspreek maar toch erg belangrijk is. In dit blok Food heb ik geleerd hoeveel invloed boeren hebben op onze levensstijl en voedingspatroon. Het is een arbeid die we moeten koesteren, zo ook hun dieren…

de campagne van Binnenmelk.

bron.

Advertisements

One thought on “mysterious milk.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s