Home

Niets is toeval bij het modehuis Chanel, laten we dat vooropstellen. Dit was ook meer dan duidelijk na een intensieve ‘Chanel cultuur traning’ waar ik samen met mijn liefste vriendinnetje Kelly 27 maart 2012 in Zoetermeer ben geweest.
Deze training bracht ons zo dicht mogelijk bij het DNA van Chanel. Het was zo ontzettend bijzonder te leren wat Gabrielle Chanel dacht, wat voor vrouw ze was en wat zij, alleen, onafhankelijk, klaar heeft gespeeld in die tijd.

We zijn haar complete geschiedenis doorgejaagd met als conclusie “wat een vrouw!” Ze was apart, soms zelf moeilijk in haar persoonlijkheid en omgang met mensen maar o-zo intelligent en energiek voor die tijd(1910-1973) dames en heren! Zij heeft de modebranche op zo’n belangrijk en hoog niveau neergezet wat toonaangevend is geweest voor alles wat volgde in de fashion industry! Nu bijna 100 jaar later is Chanel nog steeds niet uit het mode- en straatbeeld weg te slaan.

om even terug te komen over “niets is toeval bij Chanel”. Deze zin heeft trainer Arthur meerdere malen herhaald en terecht dat hij dit zegt. Alles wat namelijk bij Chanel gemaakt wordt heeft een reden, een achterliggende gedachte, een alles omvattende visie! Of het nu een naam van een parfume is, een vormgeving van een sieraad. Werkelijk alles is terug te linken naar het leven van Gabrielle Chanel, deze vrouw met een onbekend hoge charisma. Dit noemen wij nu op-en-top branding! Het complete plaatje klopt.


Nu wat inhoudelijk hierover. Chanel staat voor eenvoud, luxe, onafhankelijkheid en comfort. Zij was de vrouw die voor het eerst Jersey toepaste, een materiaal waar toen alleen mannen onderbroeken van werken gemaakt! Zo zei Gabrielle Chanel ooit: “Het tegenovergestelde van luxe is niet arm.. nee, het tegenovergestelde is vulgariteit”. Zij is geboren in 1883, 19 Augustus. Dit maakt haar sterrenbeeld een Leeuw. Dat linkt direct voor de modekenners naar de Fashion Week 2010 in Parijs. Deze levensgrote gouden leeuw bewakend met een schitterende parel onder zijn poot te midden van deze catwalk! Parels zijn een belangrijk item in de Chanel collecties tot op heden. volgens Gabrielle Chanel zorgen parels ervoor dat je huid beter uitkomt door de reflecterende werking het licht op de parels.

Men vond het nogal heftig, zo’n grote leeuw? Bij Chanel? Waarom? Nou omdat dit Gabrielle Chanel’s sterrenbeeld is. Dit staat voor overwinnaar, sterk. En dat was ze in hart en nieren! Dit sterrenbeeld is erg belangrijk geweest in al haar uitingen en inspiratie. Welk nummer denk je dat de Leeuw heeft in de dierenriem…. juist nummer 5. He toeval? Absoluut niet! 5 staat continue centraal in haar ontwerpen, het is haar geluksgetal. Als het goed is, moet je nu direct denken aan haar wereldberoemde parfume, no. 5, wat hiervan afgeleid is. Ik zal eens iets over vertellen over dit schitterende parfum.

Parfume was is deze tijd, we spreken over 1921, simpel. Simpel omdat de parfume bestond uit 1 bloemsoort bijvoorbeeld roos of lavendel. Dit was er erg makkelijk uit te halen en dames moesten veel van deze parfume gebruiken om het aanwezig te houden. Gabrielle dacht, zoals ze vaker dacht, dit slaat nergens op. Via Ernst Beaux wilde Chanel een nieuw parfume ontwikkelen. Iets bijzonders, wat voor verandering zou zorgen! Ze gaf deze perfumer een aantal eisen mee en dat waren o.a. dat het een geur moest worden die tijdloos, vrouwelijk en abstracter was. Zodat je niet direct roos of lavendel rook. Ze wilde iets mysterieus, precies zoals zij zelf ook in het leven stond. (Gabrielle stond nooit in de media of pers, is hier een typisch voorbeeld van). Ernst Beaux maakte een rijker, voller en complexer parfume iets wat weer totaal nieuws was voor deze tijd. Het moest beter passen op de huid en langer blijven zitten. Gabrielle Chanel zei tegen tegen man “ik wil dat dit het meest gedragen parfume wordt… voor nu en al-tijd” en ze had gelijk. De lancering in 1921 van n0. 5 was gigantisch populair maar veel mooier is, om te kunnen vertellen dat er nu in 2012 nog steeds… iedere 30 seconde ergens op de wereld een no. 5 over de toonbank gaat. Ongelooflijk! De ingrediënten van no. 5 zijn strikt geheim en bevatten meer dan 80 extracten.

om verder in te gaan om de visie van deze vrouw heb ik nog twee voorbeelden die terug te zien zijn in o.a. de flacon van het wereldberoemde parfume no. 5. Naast haar succes was deze vrouw ook erg eenzaam. Ze was erg rijk en kon daarom ‘wonen’ in het Ritz hotel in Parijs wat ligt aan het Place Vendôme. Zij is geïnspireerd geraakt door dit plein en haar interieur op dat moment. In haar appartement stonden glazen kisten met de vorm van een diamant en ook van boven af gezien had Place Vendôme dezelfde vorm. Het ging haar om eenvoud en luxe. De flacon symboliseert eenvoud en de inhoud staat voor luxe. Geen toeters en bellen voor Madame Chanel. Haar leefomgeving in die tijd, heeft haar compleet doen inspirerend tot werelds meest verkochte parfume aller tijden.

Boven aanzicht van Place Vendôme in Parijs met de vorm van de flacon hierin verwerkt. Ook hieronder een schets overzicht van de schitterende en toch eenvoudige vormgeving volledige geïnspireerd op de vorm van “haar” plein in Parijs.


Deze vrouw is een vrouw van contrasten. Dat zie je erg goed terug in het zwart en wit gebruik. Zwart is een kleur waar zij bijvoorbeeld van vond dat het de natuurlijk schoonheid van de vrouw optimaal liet uitkomen. Een visie die overigens centraal stond in haar complete leven. “de natuurlijke schoonheid van de vrouw optimaliseren. Eigen schoonheid centraal stellen, niet spiegelen aan anderen”. Deze voorliefde voor contradictie heeft zij natuurlijk ergens  vandaan, zoals al haar inspiratie bronnen belangrijk zijn geweest. Toen kleine Gabrielle 12 jaar oud was werd zij in 1895 achtergelaten door haar vader in een klooster. Zeer traumatiserend moet dit voor haar zijn geweest. Toch heeft zij hier een belangrijke inspiratie bron opgedaan die haar carrière en visie sterker heeft doen maken. In dit klooster waren nonnen aanwezig en zij droegen uiteraard zwart met witte kleding. Ook zat Gabrielle in een kamer waar de ramen omlijnt waren met zwarte biezen. Waar de doosjes van de parfume volledige op geïnspireerd zijn! Op de buitenplaats was een stersymbool in de bestrating gelegd een ster heeft vijf punten. Dit sloot dus direct aan bij haar geluksgetal en is vaak terug te zien in allerlei collecties van Chanel.

In 1971 overleed deze bijzondere vrouw, zielsalleen op haar hotel kamer in Parijs. Een week voor haar dood was zij begonnen aan een nieuwe kleding collectie maar heeft deze nooit kunnen afmaken. Het modehuis was aan het inzakken en kon niet omgaan met het verlies van de allesbeslissende vrouw. Tot in 1983 Karl Lagerfeld zich geroepen voelde het modehuis nieuw leven in te blazen. Dit doet hij tot op heden waanzinnig! Men zegt wel eens “het lijkt alsof Gabrielle vanaf zijn schouder meekijkt met alles wat hij doet en maakt”. Ik kan nog pagina’s doorvertellen over deze unieke iconische vrouw maar adviseer om, als je een voorliefde hebt voor fashion, deze vrouw op en top te gaan bestuderen! Het geeft inzicht in de totale mode branche en zal je laten zien hoe belangrijk zij is geweest. Ik vind het ontzettend jammer dat ik niet in dezelfde tijd heb mogen leven als deze vrouw, deze legende. Ze is oprecht een icoon op wereldwijd niveau.

En vergeet nooit, niet maar dan ook niets, is toeval bij Chanel….

Foto’s van de training die dag in Zoetermeer, tip om te volgen Chanel News nu ook in Nederlands

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s