Home

LA4. LIVING.

WNF doet alweer 50 jaar belangrijke en goede dingen voor onze planeet. Dat vieren ze dit jaar door 50 manier aan te bieden waarin jij en ik, zelf meekunnen helpen om iets goeds terug te doen voor onze aarde. WNF heeft 50 manieren opgesteld hoe wij de aarde positief kunnen doorgeven (o.a. 31 maart 2012 “earth hour”). De aandacht trekken ze met het prachtige reclamespotje met Doutzen Kroes, hierdoor werd mijn aandacht getrokken en bezocht ik de website.

Mijn ogen vielen vervolgens op 1 van de manieren “bepaal je voetafdruk”. Dit vond ik grappig en ik wilde weten wat hiermee bedoeld werd! We hebben het dit blok sterk over Living en Sustainability. Hoe en waar wonen we, wat kunnen wij in onze woonomgeving doen aan duurzaamheid en wat verbruiken we zowel in- als buitenshuis zijn veel voorkomende vragen geweest dit blok.

Iedereen gebruikt een stukje aarde. Deze test heb ik gemaakt en liet mij zien hoe groot mijn stukje is? Met de voetafdruk-test kom je het te weten. Vervolgens kan ik zien hoeveel aardbollen er nodig zijn als iedereen zo’n consumptiepatroon als ik zou hebben. Kortom ik kreeg direct te zien hoe groot je ecologische voetafdruk is. Maar wat ik veel interessanter vind, is de tips die daarna volgen om je voetafdruk te kunnen verkleinen! Eerst ontstaat er een confrontatie, “wow verbruik ik zo veel” of “nou ik doe het aardig goed!” en daarna volgt de bewustwording hiervan en bepaal je, met jouw eigen houding hoe je hier vervolgens op in speelt!

Het resultaat van mijn test, 4,4 ha. shocking! “we zouden 2,4 aardbollen nodig hebben met uw levensstijl”. De tips die hierna volgden vond ik erg interessant, zo kun je direct m2 terug winnen en kan ik mijn (te grote) voetafdruk verkleinen.. yes! Benieuwd hoe groot jou voetafdruk op dit moment is? ik wel! doe de test

Leave a Reply

