Home

ILSLSW2 DURVEN.

de ochtend begon koud en kil in het centrum van Valkenswaard. Al snel kwamen wij op een groot terrein terecht met allerlei attributen zoals springkussen. Surprising? Absoluut! Nadat de teams gevormd waren, klonk het startschot. GO! Voor een team dat elkaar pas 2 minuten kende rende we de zolen onder onze schoenen vandaag om de kantelmuur om te krijgen! Ook tijdens de vrije val hebben enkele hun grenzen verlegd i.v.m. hoogtevrees. We moedigde elkaar aan en zo overwonnen we iedere activiteit. Tijdens het nachtvaren waren we bijzonder snel met onze tactiek “met zun allu tegelijkertijdddddd eropppppp, 3,2,1 NU!”

Na weer opgewarmd te zijn en met een volle maag door een heerlijk soepje met wat stokbrood, bracht de bus ons naar een outdoor survival terrein. “the real deal!” Tokkelbaan, klimmuren en abseilen! Hier lag voor mij een echte uitdaging. Zo heb ik behoorlijk gestrubbeld tijdens het afleggen van de hindernisbaan hoog boven de grond. Ik vond het erg lastig om soms bij balken te komen vanwege mijn lengte! John pushte me om door te gaan en uiteindelijk heb ik het voltooid en het was gaaf! Ook de ondergrondse gangen waren voor mij een real challenge. Ik ben bang ik het donker, schrik altijd en houd niet van kleine ruimtes. Inderdaad… de perfecte uitdaging lag voor mijn voeten. Ik heb het gedaan, en het was erg gaaf!

Woensdag begon ik moe en nog met spierpijn van maandag aan dag 2. De verzamelplek was voor ons team Dordrecht. Wij hebben gekozen om de groep van donderdag een prikkelend, innoverend en deels educatief Dordrecht te laten ervaren! Prikkelend en innoverend is wat deze doelgroep aanspreek, daar is geen twijfel over. Jongeren zijn op zoek naar kicks en sensationele, memorabele activiteiten! Het thema educatie is niet iets wat direct bij de doelgroep jongeren voorop staat. Maar tijdens het maken van het programma kwam dit toch vaak terug. Dordrecht heeft historie, en die historie maakt Dordrecht. Zo is het havenplaatsje bijzonder trots op de zeilvereniging. Daarom hebben wij een afspraak geregeld met de havenmeester.

De toegangspoort van deze vereniging ziet er alleen verre van vriendelijk uit. Er staan donderdag 3 camera’s op de groep gericht en de poort is beveiligd met prikkeldraad. De groep krijg natuurlijk als opdracht “om hier binnen te komen”. De wat agressieve en vijandige uitstraling zal zorgen voor spanning in de groep. Als de groep binnen is, gaan zij interessante informatie opzoeken via smartphones/iPad over de vereniging om alle quizvragen te beantwoorden. Zijn deze alle goed beantwoord? dan krijgen zij een bijzondere rondleiding over de gladde steigers van de jachthaven!

Het programma slaat goed op “durven en jongeren” omdat de groep tijdens dit programma fysieke en mentale uitdaging heeft! Deze combinatie zorgt dat alle zintuigen geprikkeld worden. Zo gaan ze Dordrecht in de hoogte bijzonder ervaren door de Grote Kerk te beklimmen. Dit is een spannende en memorabel onderdeel door dat de gehele activiteit veel energie en inspanning vergt, zowel lichamelijk als geestelijk.  Er zal vast moed verzameld gaan worden om deze klim te ondernemen. De groep zal fysieke en mentale durf bij elkaar moeten schrapen. Fysiek omdat het een hele klim naar boven is, en mentaal om grenzen te verleggen en hoogtevrees geen kans te gunnen! Het uitzicht vanaf dit monumentale gebouw is adembenemend en zal als beloning van grote waarde zijn.

Het “Rondje Dord” is een centraal onderdeel in het programma. Dit hebben we gekozen omdat dit in een wandeling het historische Dordrecht goed samenvat. Om deze activiteit niet langdradig en saai te laten worden hebben wij prikkelende activiteiten en opdrachten tussen deze route door bedacht! Een voorbeeld van deze “tussentijdse opdrachten” is: loop een modeshow op de rode loper van de exclusieve heren modezaak Alexander Roodfelt. Deze winkel ligt op de route van het “Rondje Dord” en zorgt voor een onderbreking tijdens de wandeling.

Ook komt de groep tijdens deze wandeling voorbij een monumentaal standbeeld ‘De gebroeders de Wit”. Zij zitten op een groot voetstuk en de opdracht is om bij hen op schoot te gaan zitten met de hele groep (en deze foto’s natuurlijk allemaal door te twitteren!)  Het doel van deze verschillende onderdelen staat volledig in het thema van “Durven” doordat de groep mentaal en fysiek betrokken is bij het programma. Uitdagingen staan lijn recht tegenover vaardigheden en worden beide op de proef gesteld.

Verder vond ik de specials tasks vanuit de cockpit uitdagend en grappig. Zo hebben we in een etalage van een chique winkel staan paraderen en straatmuziekkanten gespeeld om €5,- te verdienen! Ook hebben we een aantal personen uit Dordrecht gevraagd naar hun QoL. Het viel mij op dat vele antwoorden met het wonen aan het water. Dit verbeterd de kwaliteit van deze inwoners doordat zij lekker kunnen uitwaaien. Ook komen zij tot rust bij de haven, dit kan ik me goed voorstellen.

Donderdag stond Utrecht op ons te wachten! Na compleet te zijn kregen wij het programma van vandaag vanuit de cockpit. Er was spraken van een matige tot voldoende “Exciting day in the City”. De hoofdopdracht draaiden om het maken van foto’s van wel 30 dingen en dit werd een tikkeltje saai. Tijdens het eerste blaadje met opdracht hadden wij dit nog niet. Toen waren we erg fanatiek en enthousiast. “Help een bejaarden oversteken, tap een biertje (om 10u ‘s ochtends) en ga met de hele groep “planken”! We hebben ontzettend gelachen en het waren activiteiten die je normaal niet uitvoert in een stad. Daarom vond ik dit leuk om te doen!

Nadat wij bij de tweede plek de opdracht konden ophalen stond op dit blaadje exact dezelfde opdrachten. “Maak foto’s van…” en daar stonden weer 15 onderwerpen waar de foto’s van moesten worden gemaakt. Echter de allereerste opdracht was absoluut gaaf. “Verzamel uit zoveel mogelijk winkels kerstversiering en zing een kerstlied voor de Dom”. Dit was erg lastig omdat alle kerstversiering diende ter decoratie en niemand dit ons wilde lenen in dat noodweer. Uiteindelijk vonden wij een kookwinkeltje met mooie rode sterren. Missie #1 geslaagd! Vervolgens haalde wij de eerste opdracht op bij het VVV kantoor en vervolgden de 100 foto opdrachten.

Ik vind dat de groep goed zijn best hebben gedaan bij het maken van dit programma wat wij hebben moeten uitvoeren. Maar persoonlijk denk ik dat er in Utrecht meer te “durven” valt. Ik heb een aantal leuke dagen gehad! Ik moet eerlijk zeggen dat ik er in de ochtend best tegenop keek, maar het uiteindelijk erg leuk was! Ook heb ik weer wat leuke meiden leren kennen. Jammer dat het zo’n rotweer is geweest maar zelfs dat bedervende de pret niet!

loves Stephanie ♡



Leave a Reply

